• AHA, WHOA 'N' WOAH!



    Isaac Newton feia polzes sota un arbre; Steve Jobs estava fent una passejada per un hort. En aquell moment van tenir un d'aquells moments inoblidables en el que connectes els punts i quan tot, de cop i volta, d'alguna manera va fer clic.  Van viure el que anomenem moment AHA! Archimedes també va anomenar aquest instant; "EUREKA". 

    Durant segles hem cregut que és una experiència metafísica essencialment inexplicable. Einstein ho va anomenar un Do Sagrat, alguns en diuen intuïció, altres ho descriuen com a inspiració divina.

    Hem pensat durant molts anys que les persones desobreixen els avenços per casualitat o per algun cop de genialitat. Però, i si la genialitat no és un fet fortuït? Què passaria si es poguéssin crear deliberadament més moments AHA! a les nostres vides?

    La neurociència diu que podem. Les ressonàncies magnètiques recents mostren el que passa al nostre cervell quan estem produint un AHA!, es poden quantificar en fets empírics i tenim eines accessibles i per crear-les deliberadament. 

    En aquest vídeo TED d'Ina Catrinescuens ho deixa molt ben explicat 



    En resum, el AHA! Ã©s aquell moment d'eufòria controlada que sentim quan ens adonem que hem entès alguna cosa en tota la seva complexitat. 

    Des del punt de vista educatiu, en el procés de disseny de les experiències d'aprenentatge, l'objectiu és que una persona visqui el moment AHA!. Per conseguir una experiència amb "EUREKA", hem de preparar el procés següent:
    1. Introduïm la persona en un entorn de confusió controlada molt senzill, que serà generalment el marc  de la nostra experiència, la persona encara desconeix.
    2. La persona ha de fer almenys una acció que serveix com a pista evident.
    3. El sistema / procés d'aprenentatge ha de tornar un resultat gairebé obvi on la pista evident ajudi a eliminar qualsevol resta de confusió controlada.
    4. Moment AHA!.
    Una de les eines que fem servir és tractar d'utilitzar conceptes elementals que totes les persones coneguin i posar-los junts en relació amb la nostra experiència d'aprenetatge per a que la persona els relacioni.

    D'altra banda, hi ha factors que no podem controlar i per aquest motiu els resultats finals d'aquests moments són imprevisibles. Els factors més importants són; les emocions que té la persona en aquell moment i les seves memòries o experiències passades. Per tant, construir un clima emocional concret i conèixer les experiències prèvies dels participants ajuda a la millor previsió de moments AHA!.

    Ara bé, quan l'objectiu de l'experiència és provocar un canvi i generar impacte en les persones,  hi ha altres moments clau en el disseny d'aquesta. Per entendre millor quins són aquests instants, veiem un exemple pràctic a través d'un recurs bàsic que fem servir els educadors: Storytelling (històries narrades)

    Storytelling és una eina que fem servir per introduir a la persona en el marc concret (emocional, context, experiències prèvies..) i posteriorment fer viure/senitr de forma imaginària una experiència d'aprenentatge, amb missatges entenedors i inspiradors.  Segons el grup "digital storytellers" cada gran història necessita aquests 5 moments màgics...
    • Moments WHOA: commocionen per voler saber-ne més.
    • Moments AHA: ofereixen informació valuosa per compartir amb el món, fan conectar punts.
    • Moments AWW: augmenten l'empatia i sentit de connexió.
    • Moments YAY: impulsen motivació per aixecar-te i actuar.
    • Moments WOW: inspiren a ser més gran del que mai pensavem que era possible
    Una de les preguntes que ens fem a Woah! Barcelona, és: Si estem a favor de l'argument que l'aprenentatge esdevé a partir del desenvolupament humà a mesura que vivim les nostres vides.. i el que la nostra visió és canviar el món a través de l'educació no formal; 

    Quins són els moments més importants durant el disseny dels nostres TRAININGS? El moment AHA o el moment WHOA?

    El moment WHOA, commociona per voler saber més, i per tant és clau quan parlem de generar un canvi i buscar impacte en les persones.  WHOA busca inspirar passió per l'aventura humana del descobriment

    Aquí teniu un exemple d'una iniciativa educativa que busca aquests moments en el seu disseny d'experiències.


    Com no tenim resposta, hem portat el tema a Trainers' Forum Conference.  Del debat ens emportem una visió conciliadora amb la pregunta, i és que ambdós moments són molt potents en el cicle de l'aprentatge, i que curiosament s'alternen un i l'altre en el procés del LifeLong Learning.

    Si això fos vàlid, vam redactar una hipòtesis sobre com organitzar un taller ideal basat en aquests Moments.   

    1. Començar amb un WOAH per engrescar. (fase WHY de 4MAT)
    2. Fer viure un moment AHA controlat (fase WHAT + HOW de 4MAT)
    3. Inspirar un nou moment WOAH (fase WHAT IF de 4MAT) pera que en un futur, la persona recordi a la seva experiència d'aprenentatge i provocar nous moments AHA i WOAH. 



    I per tot això, som WOAH!.

    Hhmm... WHOA o WOAH? Quina és la diferència? Per què  un i no l'altre? Posem llum a la foscor?