AHA, WHOA 'N' WOAH!
Durant segles s'ha cregut que és una experiència metafÃsica essencialment inexplicable. Einstein ho va anomenar un Do Sagrat. Alguns en diuen intuïció. Altres ho descriuen com a inspiració divina. Durant segles hem cregut que les persones desobreixen els avenços per casualitat o per algun cop de genialitat. Però, i si la genialitat no és un fet fortuït? Què passa si podem crear deliberadament més Moments AHA! a les nostres vides? La neurociència diu que podem. Les ressonà ncies magnètiques recents mostren el que passa al nostre cervell quan estem produint un AHA! Els AHA ara no només es poden quantificar en fets empÃrics. Ara tenim les eines accessibles i sense esforç per crear-les deliberadament.
En aquest vÃdeo TED d'Ina Catrinescu queda molt ben explicat
Què es coneix com el 'AHA! moment' o 'eureka effect'?
L'ahá moment o també anomenat efecte eureka es descriu com aquell moment d'eufòria controlada que sentim quan ens adonem que hem entès alguna cosa en tota la seva complexitat.
Per dissenyar una experiència amb “l'efecte eureka” o “AHA! moment”, hem de construir el procés següent:
Generalment fem servir històries per introduir a la persona en el marc concret del què parlà vem. De fet, una història ben explicada també és una experiència d'aprenentatge. Si analitzem segons digital storytellers, cada gran història necessita aquests 5 moments mà gics...
I és per això que presentem, com a membres d'un grup d'educadors no formals, el debat. Quins són els moments més importants durant l'aprenentatge? Què posem al centre del disseny de l'experiència, l'AHA moment? o.... el WHOA moment?
El moment WHOA, commociona per voler saber-ne més. WOAH busca inspirar passió per l'aventura humana del descobriment. Com ho fa? Aquà teniu un exemple d'una iniciativa educativa que busca aquests moments en el seu disseny d'experiències.
L'ahá moment o també anomenat efecte eureka es descriu com aquell moment d'eufòria controlada que sentim quan ens adonem que hem entès alguna cosa en tota la seva complexitat.
En el cas d'una experiència d'aprenentatge el “AHA! moment” no passa de forma casual, està dissenyada perfectament per nosaltres per a que esdevingui.
Per dissenyar una experiència amb “l'efecte eureka” o “AHA! moment”, hem de construir el procés següent:
- Introduïm la persona en un entorn de confusió controlada molt senzill, que serà generalment el marc de la nostra experiència, la persona encara desconeix.
- La persona ha de fer almenys una acció que serveix com a pista evident.
- El sistema / procés d'aprenentatge ha de tornar un resultat gairebé obvi on la pista evident ajudi a eliminar qualsevol resta de confusió controlada.
- PAM!!! Ahà moment.
Però... també es cert que hi ha factors que com a dissenyadors no podem controlar en la producció de moments AHA! i per això els resultats finals d'aquests moments a vegades són imprevisibles. Els factors més importants són les emocions que té la persona i les seves memòries o experiències passades. Per tant construir un clima emocional concret i haver viscut certes experiències pot facilitar també la previsió de moments AHA! dins la nostra experiència. Aixà que ens preguntem...
Amb el Moment AHA hi ha prou durant el procés d'aprenetatge quan l'objectiu és produir un impacte? Hi ha més moments en el disseny de les experiències? Per respondre això, ens hem fixat en el storytelling, una eina que fem servir de forma habitual
Generalment fem servir històries per introduir a la persona en el marc concret del què parlà vem. De fet, una història ben explicada també és una experiència d'aprenentatge. Si analitzem segons digital storytellers, cada gran història necessita aquests 5 moments mà gics...
- Moments WHOA: commocionen per voler saber-ne més.
- Moments AHA: ofereixen informació valuosa per compartir amb el món.
- Moments AWW: augmenten d'empatia i sentit de connexió.
- Moments YAY: impulsen motivació per aixecar-te i actuar.
- Moments WOW: inspiren a ser més gran del que mai pensavem que era possible
I és per això que presentem, com a membres d'un grup d'educadors no formals, el debat. Quins són els moments més importants durant l'aprenentatge? Què posem al centre del disseny de l'experiència, l'AHA moment? o.... el WHOA moment?
El moment WHOA, commociona per voler saber-ne més. WOAH busca inspirar passió per l'aventura humana del descobriment. Com ho fa? Aquà teniu un exemple d'una iniciativa educativa que busca aquests moments en el seu disseny d'experiències.
Hem portat el debat al Trainers' Forum Conference en un espai obert. De l'extret ens emportem que ambdós moments són molt potents en el cicle de l'aprentatge, i que curiosament s'alternen un i l'altre.. Vam fer inclús una hipòtesis sobrecom organitzar aquests moments durant un taller de forma ideal.
1. Començar amb un WOAH per engrescar. (why)
2. Fer viure un moment AHA controlat (what, how)
3. Inspirar un nou moment WOAH (what if) per intentar que en un futur, la persona recordi a la seva memòria d'experiència d'aprenentatge viscuda per tenir més moments AHA i WOAH consecutivament.
Si aquest esquema l'extrapolem a la vida, entesa com una experiència d'aprenentatge continuada... (lifelong learning), podriem proposar aquest esquema?
I quina és la diferència entre Woah i Whoa? Per què es fa servir un i no l'altre?
Algunes fonts per ajudar a trobar les respostes...