• AHA, WHOA 'N' WOAH!



    Isaac Newton feia polzes sota un arbre; Steve Jobs estava fent una passejada per un hort. En aquell moment van tenir un d'aquells moments inoblidables de connectar els punts, quan tot, de cop i volta, d'alguna manera va fer clic. Van viure un Moment AHA! Tots els invents, innovacions i avenços van comencen amb un Moment AHA! Archimedes també el va anomenar EUREKA. 

    Durant segles s'ha cregut que és una experiència metafísica essencialment inexplicable. Einstein ho va anomenar un Do Sagrat. Alguns en diuen intuïció. Altres ho descriuen com a inspiració divina. Durant segles hem cregut que les persones desobreixen els avenços per casualitat o per algun cop de genialitat. Però, i si la genialitat no és un fet fortuït? Què passa si podem crear deliberadament més Moments AHA! a les nostres vides? La neurociència diu que podem. Les ressonàncies magnètiques recents mostren el que passa al nostre cervell quan estem produint un AHA! Els AHA ara no només es poden quantificar en fets empírics. Ara tenim les eines accessibles i sense esforç per crear-les deliberadament. 

    En aquest vídeo TED d'Ina Catrinescu queda molt ben explicat 



    Què es coneix com el 'AHA! moment' o 'eureka effect'?

    L'ahá moment o també anomenat efecte eureka es descriu com aquell moment d'eufòria controlada que sentim quan ens adonem que hem entès alguna cosa en tota la seva complexitat. 

    En el cas d'una experiència d'aprenentatge  el “AHA! moment” no passa de forma casual, està dissenyada perfectament per nosaltres per a que esdevingui.

    Per dissenyar una experiència amb “l'efecte eureka” o “AHA! moment”, hem de construir el procés següent:
    1. Introduïm la persona en un entorn de confusió controlada molt senzill, que serà generalment el marc  de la nostra experiència, la persona encara desconeix.
    2. La persona ha de fer almenys una acció que serveix com a pista evident.
    3. El sistema / procés d'aprenentatge ha de tornar un resultat gairebé obvi on la pista evident ajudi a eliminar qualsevol resta de confusió controlada.
    4. PAM!!! Ahà moment.
    Una de les eines que fem servir és tractar d'utilitzar conceptes elementals que totes les persones coneguin i posar-los junts en relació amb la nostra experiència d'aprenetatge per a que la persona els relacioni.

    Però... també es cert que hi ha factors que com a dissenyadors no podem controlar en la producció de moments AHA! i per això els resultats finals d'aquests moments a vegades són imprevisibles. Els factors més importants són les emocions que té la persona i les seves memòries o experiències passades. Per tant construir un clima emocional concret i haver viscut certes experiències pot facilitar també la previsió de moments AHA! dins la nostra experiència. Així que ens preguntem...

    Amb el Moment AHA hi ha prou durant el procés d'aprenetatge quan l'objectiu és produir un impacte? Hi ha més moments en el disseny de les experiències? Per respondre això, ens hem fixat en el storytelling, una eina que fem servir de forma habitual 

    Generalment fem servir històries per introduir a la persona en el marc concret del què parlàvem. De fet, una història ben explicada també és una experiència d'aprenentatge. Si analitzem segons digital storytellers, cada gran història necessita aquests 5 moments màgics...
    • Moments WHOA: commocionen per voler saber-ne més.
    • Moments AHA: ofereixen informació valuosa per compartir amb el món.
    • Moments AWW: augmenten d'empatia i sentit de connexió.
    • Moments YAY: impulsen motivació per aixecar-te i actuar.
    • Moments WOW: inspiren a ser més gran del que mai pensavem que era possible
    Cal tenir en compte que el moment AHA com és tant variable com el que ho és una persona, com hem dit  un moment AHA pot tenir diferents impactes. Per tant, en la nostra experiència d'aprentatge perfecta caldrà que dissenyem més moments a part del AHA.

    I és per això que presentem, com a membres d'un grup d'educadors no formals, el debat. Quins són els moments més importants durant l'aprenentatge? Què posem al centre del disseny de l'experiència, l'AHA moment? o.... el WHOA moment?

    El moment WHOA, commociona per voler saber-ne més. WOAH busca inspirar passió per l'aventura humana del descobriment. Com ho fa? Aquí teniu un exemple d'una iniciativa educativa que busca aquests moments en el seu disseny d'experiències.


    Hem portat el debat al  Trainers' Forum Conference en un espai obert.  De l'extret ens emportem que ambdós moments són molt potents en el cicle de l'aprentatge, i que curiosament s'alternen un i l'altre.. Vam fer inclús una hipòtesis sobrecom organitzar aquests moments durant un taller de forma ideal.  

    1. Començar amb un WOAH per engrescar. (why)
    2. Fer viure un moment AHA controlat (what, how)
    3. Inspirar un nou moment WOAH (what if) per intentar que en un futur, la persona recordi a la seva memòria d'experiència d'aprenentatge viscuda per tenir més moments AHA i WOAH consecutivament. 

    Més enllà de l'esquema d'una sola formació, si apliquem aquest esquema de joc a la formació permanent (lifelong learning), com podria quedar la cosa? La formació permanent, entesa com la recerca continuada, voluntària i automotivada de coneixement per raons personals o professionals; és podria basa en aquest esqueam tant senzill?



    I si el nostre dia a dia l'entenem com una experiència d'aprenentatge?
    És per tot aquesta història que ens fem dir WOAH... 
    Inspirar passió per l'aventura humana del descobriment
    Per cert... durant el post has vist que escrivim WHOA o WOAH? Per què? Quina teoria tens?
    Algunes fonts per ajudar a trobar les respostes...
  • 0 comentaris:

    Publica un comentari a l'entrada